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  29.März 2024 05:11:23

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 Thema: Lower rpm and higher speed.  (Gelesen 3109 mal)
Eile

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Lower rpm and higher speed.
« am: 25.April 2021 11:44:8 »
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This is what's need for swap 5,38 axle (old valp/felt ) to fit bolt on for c202  and get 5,38 instead for 6,17 and also diffbrake. Parts taken from c202 axles same change for front axle to get c202 brake on 5,38 axles.      It's also possible do do the other way around and swap in 5,38 ration set in c202 housing but that need a change of outer bearing for pinjong to one that is 28,575x 68,26 mm= a bit expensive.    6,17/5,38= 14,7% lower rpm or higher speed.    For m45 (c202 original) 4 gears look at 4 gears column  for m47 look at 5 gears column. Both cases have same ration on 1-4 gear.   
                                                                                                                                       
   
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FranzIbk

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Re:Lower rpm and higher speed.
« am: 25.April 2021 16:55:44 »
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Hallo Eile

5 Gang Getriebe hätte ich auch gerne beim L 3314....
Aber bei nochmals 14,5 % schnellerem 1.Gang /Stasse komme ich am Berg mit Beladung nur mehr mit schleifender Kupplung los.
Ich möchte jetzt schon einen kürzeren 1.und langen 4. oder 5. Gang.

Gutes Gelingen und bitte um Bericht nach Umbau.

Grüße aus Tirol Franz

« Letzte Änderung: 25.April 2021 18:30:32 von FranzIbk » Moderator benachrichtigen   Gespeichert
Eile

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Re:Lower rpm and higher speed.
« am: 26.April 2021 10:26:33 »
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l3314 has not 1:1 out in transfer case it' has 1,36:1 and have m40 so if you have that car its better to only swap to m45 and fd51 and get low first gear and also 1.1 out in transfer case. 
Volvo M40 Utväxling 1:a växeln:3.13:1   
ZF VG50  Utväxling högväxel: 1,36:1 

The difference in total gear ration from old valp 903/3314 vs c202 is 1,36:1 + 5.38:1= 7.31:1    vs 1:1 +6,17:1 = 6,17:1  to combine valp axle with c202 drivetrain without change to m47 is same as have an overdrive on 0,87 or 14%  to do both m47 and axle swap gearing be like 2 new gear step and that also need much stronger engine, I do this test for fun and see how much my bigger engine can handle, my car has already m47 with overdrive 0,83:1 on the 5 gear.
« Letzte Änderung: 26.April 2021 11:15:30 von Eile » Moderator benachrichtigen   Gespeichert
FranzIbk

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Re:Lower rpm and higher speed.
« am: 26.April 2021 13:59:16 »
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Hallo Eile
Danke für die Erklärung und Vorschlag zum Umbau.
Es gab orginal für das ZF VG 50 eine schnellere Ausführung für die kleineren Reifen 7.00x16 , die Frage ist ob man die 2 passenden Zahnräder findet...und natürlich wird der 1. Gang auch schneller..
Habe für mich die Entscheidung getroffen ,
so lassen wie es ist und bei langen Strecken den Valp materialschonend mit einem Anhänger zu transportieren.

Lg Franz
« Letzte Änderung: 26.April 2021 14:58:56 von FranzIbk » Moderator benachrichtigen   Gespeichert
Eile

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Re:Lower rpm and higher speed.
« am: 26.April 2021 20:23:40 »
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I never heard about any other gearing set to valp transfer case. 

I use mine as daily driver it's rebuilded as a modern suv and has near double torque so it benefit a lot already of m47-5 gears with 0,83 in overdrive it's fast and very cheap to drive. 
This project is only a for fun not useful at all and car will never be possible to max out.     

But original c202 with m45 -4 gear and ration 1:1 can benefit a lot of only an axle swap and that together with a b23 c202 can be a great car to drive.     
« Letzte Änderung: 26.April 2021 20:27:40 von Eile » Moderator benachrichtigen   Gespeichert
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Re:Lower rpm and higher speed.
« am: 30.April 2021 18:34:28 »
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Have make a test drive with GPS 90km/h  on the 5'th grear was ok slower to heavy on the 5'th, highway 120 no problem was more to go probably do 140 easy,  It's now gear for 160 km /H without go over  rpm limit.

« Letzte Änderung: 30.April 2021 21:9:48 von Eile » Moderator benachrichtigen   Gespeichert
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Re:Lower rpm and higher speed.
« am: 1.Mai 2021 09:26:37 »
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A b20 with m45-4gears and 5.38 =ca 15% will work good but m47 od and 5.38 =ca 35% higher gearing as original or 2 gear step will need a lot stronger engine something like I have in mine.  
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FranzIbk

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Re:Lower rpm and higher speed.
« am: 1.Mai 2021 12:54:22 »
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Hallo Eile
Umrüstung auf einen modernen Motor in einem Oldtimer geht bei uns nicht ohne Freigabe vom Fahrzeughersteller und jede Menge Gutachten.
Habe erst für meinen Valp, als Oldtimer typisiert, die alle 2 Jahre fällige & 57 Prüfung bestanden.
Kontrolliert wird anhand der Einzelgenehmigung ,Typenschein, ob das Fahrzeug sich im genehmigten Zustand befindet. Auf Verkehrstüchtigkeit wird sowieso geprüft.
Das zu führende Fahrtenbuch wird auch kontrolliert...dürfen mit dem Oldtimer Pkw, LKW 60 Tage mit dem Motorrad 30 Tage im Jahr fahren.
Dafür haben wir in Österreich den Vorteil mit dem Wechselkennzeichen 3 bauartgleiche Fahrzeuge zu betreiben. Zahle für mein Alltagsauto Steuer und Versicherung und der Valp kostet mit dem Wechselkennzeichen nichts extra.

Viel Spaß beim Umbau Lg Franz
« Letzte Änderung: 1.Mai 2021 13:0:42 von FranzIbk » Moderator benachrichtigen   Gespeichert
Eile

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Re:Lower rpm and higher speed.
« am: 1.Mai 2021 14:42:27 »
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Here we drive them as regular car I pay for normal light truck- full insurance 1296skr= 130 euro a year, no road tax only test station every 24 months and older than 50 no more test.    Here is how it 5.38:1  can work together with original m45 as c202 have = the 1,2,3,4 gear shifting is around 2750rpm .    https://youtu.be/ttz4nwRkLi0

 
« Letzte Änderung: 1.Mai 2021 14:42:53 von Eile » Moderator benachrichtigen   Gespeichert
FranzIbk

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Re:Lower rpm and higher speed.
« am: 1.Mai 2021 15:9:48 »
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Hallo Eile
Gratuliere,läuft super dein Umbau...

Lg Franz
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Eile

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Re:Lower rpm and higher speed.
« am: 1.Mai 2021 20:15:47 »
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Thanks , hope somebody have some use of the information of axles for c202.
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Re:Lower rpm and higher speed.
« am: 20.Mai 2021 07:23:17 »
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https://www.youtube.com/watch?v=ttz4nwRkLi0    Good cruising speed with 5.38 on c202 .  A bit noisy rear axle ring set and bearing will be changed it was only for a test drive.
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